dinsdag 26 april 2016

D66 Lisse brengt een circulaire economie dichterbij

In een circulaire economie worden producten en materialen hergebruikt en gaan grondstoffen zo min mogelijk verloren. De circulaire economie stond niet op de economische agenda van de Duin- en Bollenstreek. Reden voor Erik Prins van D66 Lisse om het initiatief te nemen tot een motie dit alsnog voor elkaar te krijgen. Met succes: alle partijen stemden voor.

De motie houdt in dat:
• de gemeente Lisse zich laat adviseren hoe zij zelf het beste circulair kan inkopen,
• een nieuw ondernemersloket ondernemers adviseert in het opzetten van een circulair product, dienst en/of netwerk
• circulaire economie één van de criteria voor projecten wordt om op de economische agenda te komen.

Het doel is om de wereld netjes door te geven aan onze kinderen en kleinkinderen. Kleine stappen nu moeten leiden tot grote stappen in de toekomst. Een circulaire economie vraagt om ondernemers die zuinig omgaan met grondstoffen in het productieproces, die nieuwe producten maken van oude materialen en die oude producten weten om te zetten in grondstoffen. Tegelijk vraagt een circulaire economie om consumenten, bedrijven en overheden die bewust vragen om producten uit diezelfde circulaire economie. Want alleen dan ontstaat er een cyclus.