zaterdag 14 mei 2016

Duurzaamheid levert u enorm veel op

Donderdag 12 mei organiseerde D66 Lisse een avond over duurzaamheid in de bibliotheek. Er werd veel geleerd van de sprekers maar ook van de bezoekers onderling. Met het resultaat van de avond kunnen mensen zelf aan de slag om meer samen te werken en bijvoorbeeld hun huis duurzamer te maken. Ook kan er duidelijk vorm worden gegeven aan de motie van de gemeenteraad om meer ambitie te tonen op het vlak van duurzaamheid.

John Nederstigt, wethouder in buurgemeente Haarlemmermeer, inspireerde de bezoekers met een activerende speech. De overheid maakt met haar grote inkoopvolume het verschil. John reikte daarop direct de hand aan Lisse om samen te gaan werken op het gebied van duurzaamheid. Naast de rol van de overheid, moet er aan particulieren duidelijker gemaakt worden dat duurzaamheid enorm veel oplevert. ‘Niemand gaat alleen uit idealisme bewegen’. De overheid moet aanjagen dat mensen overstappen naar duurzamere opties voor bijvoorbeeld energie, zodat er winst uit je woning gehaald wordt en zodat toekomstige generaties ook nog in een schone wereld kunnen leven. Door goede samenwerking tussen overheid, bedrijven en inwoners, heeft nu 80-90% van de huizen zonnepanelen in Hoofddorp. Het is dus echt mogelijk.

Vervolgens pakte Adri de Roon, wethouder duurzaamheid in Lisse, direct de hand van John aan. Er is in Lisse volgens hem nu ‘een bescheiden begin gemaakt’ maar hij, en de D66 fractie, staan te popelen om meer te doen.

Het tweede deel van de avond bestond uit twee werkgroepen die in gingen op duurzaam wonen en vervoer, en op de circulaire economie.

Conclusie van de avond is dat er genoeg expertise en aanknopingspunten zijn om meer te doen met duurzaamheid in Lisse. Belangrijk is daarbij om duidelijk te maken wat duurzaamheid oplevert voor mensen. Je wint er financieel bij. Doen is het nieuwe denken, en we kunnen allemaal aan de slag.