D66 Lisse over het afvalbeleid

D66 heeft het nieuwe systeem samen met de coalitiepartners (NieuwLisse en SGP-ChristenUnie) geïntroduceerd. Restafval moet zelf weggebracht worden en hier wordt per zak voor betaald. We kozen hiervoor omdat afval scheiden goed is voor het milieu; goede afvalscheiding met dit systeem beloond en gefaciliteerd wordt en omdat we zo voorbereid zijn op landelijke eisen die meer afvalscheiding eisen. Het CDA wil nu graag dat er niet meer apart voor restafval betaald wordt.

Als je minder vervuilt word je beloond, terwijl je in de situatie van het CDA betaalt voor het restafval van een ander. Uiteraard zijn wij voor maatwerk oplossingen bij medisch afval en luiers.

Met het nieuwe systeem is Lisse meteen klaar voor de wettelijke eis van de landelijke overheid. Die stelt dat  in 2020, 75% van het afval gescheiden ingeleverd moet worden. Lisse zat met dit nieuwe systeem meteen op 85%, voorheen zat dit rond de 50-60%.

We hebben alle veranderingen dus nu voorlopig gehad, terwijl het CDA alles weer zou willen aanpassen, door terug te komen op de beslissing.

Bovendien zijn de resultaten van het nieuwe systeem zeer goed:

• 85% van het afval is gescheiden ingeleverd
  • Kwaliteit van herbruikbaar afval zoals plastic afval, gft, papier is nog steeds zeer goed (daar zit dus niet teveel restafval bij gedumpt)
  • Mensen die geen derde kliko in de tuin wilden hebben deze ingeleverd en brengen dat afval zelf weg
  • Systeem van ondergrondse containers is verfijnd, er wordt binnen 24 uur geleegd als de container bijna vol is
  • Inzameling bij de milieustraat wordt nog verfijnd zodat het minimale bedrag omlaag gaat (een bezem kost voortaan nog 1 of enkele euro’s in plaats van de minimale €7,50 per halve kuub).
  • Bij de milieustraat mag bovendien bijna alles kosteloos worden ingeleverd, zolang het maar gescheiden wordt aangeleverd.